صفحه اصلی 
اخبار > ره توشه‏اي براي مبلغان


  چاپ        ارسال به دوست

مجله مبلغان
ره توشه‏اي براي مبلغان

اشاره: آنچه پيش رو داريد اقتباس از سخنراني حضرت آيت الله مشكيني در جمع مبلغان هجرت بلند مدت حوزه علميه قم است . اين سخنراني در تاريخ 22/3/1381 در محل سالن اجتماعات دارالشفاء قم ايراد گرديده و در آن به مباحثي همچون اهميت تبليغ، پشتيباني خداوند از مبلغان، اهميت هجرت و عوامل معنوي نفوذ كلام پرداخته شده است . . . . طرح هجرت اين طرح بسيار خوب و مفيد و مبارك و مقدس كه ريخته شده (طرح هجرت بلند مدت) يكي از پربارترين كارهاي حوزه علميه قم است كه ما در عمر طولانيمان توقع داشتيم آن را ببينيم و الآن مي بينيم كه ان شاء الله حوزه، نور علم اهل بيت عليهم السلام را به تدريج صادر مي كند . اهميت تبليغ امام حسن عسكري عليه السلام فرمود: «رحم الله امرء اخذ بايدي ايتا منا و اوصي لهم الينا; خداي رحمت كند كسي را كه ست يتيم هاي ما را بگيرد و به ما برساند .» گويي راوي مي خواهد بگويد: آقا! شما كه بحمدالله يتيم نداريد، شما يك آقازاده داريد كه تا آخر مي ماند . امام عليه السلام فرمود: همه شيعيان و معتقدين ما در كرانه هاي دنيا كه از احكام الهي بي بهره اند، يتيمان ما هستند و هر كس سراغ آن ها برود و يك مساله به آن ها ياد بدهد، آن ها را يك قدم به ما نزديك كرده است، اين «رحم الله » الآن شامل حال شما مي شود . چه طرح بسيار خوبي! مبارك باد اين طرح و آفرين بر طراح آن و متصديان اجراي اين طرح و آن ها كه مي روند و اين طرح را در ميان جامعه پياده مي كنند . در روايت ديگري امام صادق عليه السلام فرمود: هر چه به مردم مي گوييد از ما بگوييد، از خودتان نگوييد، از ما بگوييد; زيرا در خميره وجود شيعيان ما، شبنمي از عشق ما ريخته شده و به ما علاقه دارند . مرحوم علامه طباطبايي وقتي كه مي خواهد دل را تعريف كند، مي گويد: خاك دل آن روز كه مي بيختند شبنمي از عشق در او ريختند عشق اهل بيت عليهم السلام به امر الهي در خاك دل ما ريخته شده است، ما به آن ها علاقه داريم و خدا را شكر گذاريم . گاهي من فكر مي كنم و با خود مي گويم: خدايا! چه شد كه در اين دنياي پر از فساد، ما را انتخاب كردي و نعمت محبت اهل بيت عليهم السلام و ايمان و علاقه به قرآن و روحانيت و اين لباس را به ما دادي . من كه در مقابل شكر اين نعمت عاجزم . قدر اين نعمت را بدانيم و شكر گذاري كنيم . خداوند ياور مبلغان است امام رضا عليه السلام در اينجا جمله اي دارد و مي فرمايد: «ان العبد اذا اختاره الله لامور عباده شرح صدره لذلك و اودع قلبه ينابيع الحكمة و الهمه العلم الهاما فلم يعي بعده بجواب; (1) وقتي خداوند بنده اي را براي كارهاي بندگانش انتخاب كند، براي آن كار به او شرح صدر مي دهد . و چشمه هاي حكمت را در دلش به وديعه مي گذارد و به او به گونه اي علم را الهام مي كند كه بعد از آن در جواب عاجز نمي ماند .» خاطرتان جمع باشد كه خدا در حوادث مختلف براي شما راه چاره اي را الهام مي كند . با تصميم جدي و مخلصانه برويد و تبليغ كنيد . پيمان خداوند از عالمان امام صادق عليه السلام فرمود: «ما آتي الله عالما علما الا اخذ عليه الميثاق ان يبينه للناس; خداوند هيچ عالمي را علمي نداده، مگر اينكه از او پيمان گرفته كه آن را براي مردم بيان كند .» شما هيچ فقه و اصول و اخلاقي ياد نگرفته ايد، مگر اينكه در كنار آن از شما پيمان گرفته شده كه آن را به مردم برسانيد . ان شاء الله اين تبيين خيلي اثر دارد و اين كشور را ان شاء الله شماها حفظ خواهيد كرد، تا به حال هم عالم روحانيت اين كشور را حفظ كرده است . اگر دين و اسلام و قرآن در ميان مردم هست، نتيجه زحمات شماست . تبليغ وسيله حيات زمين روزي امام كاظم عليه السلام نشسته بود و راوي آيه «اعلموا ان الله يحيي الارض بعد موتها» (2) را خواند و از آن امام معني آيه را پرسيد كه منظور از زنده كردن زمين پس از مرگش چيست؟ در ذهن راوي معناي ظاهري آيه بود كه خداوند زمين را بعد از مرگ و خواب زمستاني با باران زنده و بيدار مي كند . ظاهر اين آيه همانند ظاهر آيه ديگري است كه مي فرمايد: «و تري الارض هامدة فاذا انزلنا عليها الماء اهتزت و ربت و انبتت من كل زوج بهيج » (3) ; «زمين را [در فصل زمستان] خشك و مرده مي بيني، اما هنگامي كه آب باران بر آن فرود مي فرستيم، به حركت درمي آيد و مي رويد; و از هر نوع گياهان زيبا مي روياند .» كشاورزها مي گويند زمين پائين مي آيد . مثل اينكه زمين در زمستان خوابيده است، وقتي كه بهار مي شود باران بر آن مي بارد و بالا مي رود و از اين راه خداوند متعال همه گل ها و هر چيزي را كه زوج آفريده با مناظر خوب ايجاد مي كند . سؤال راوي اين است كه آيا معناي آيه «اعلموا ان الله يحيي الارض بعد موتها» (4) نيز همين است؟ حضرت مي فرمايند: نه، اين يك امر ظاهري است، يحيي الارض بعد موتها بدين معناست كه: خداوند عده اي از دوستان خود را برمي انگيزد تا زمين را با عدل زنده كنند . حقيقت احياي زمين اين است كه عده اي روي زمين را با احكام الهي زنده كنند . ان شاء الله شما نيز همانگونه كه تاكنون رفته ايد، مي رويد و اين احياء را انجام مي دهيد . عوامل نفوذ كلام بنده خيلي به ميان مردم براي تبليغ مي رفتم و تا حدي بدست آوردم كه انسان چه كند در ميان آن ها نفوذ كلمه پيدا كند . چند مورد از اين عوامل عبارتند از: 1- اخلاص مخلصانه برويد، روح عملتان اخلاص است . امام معصوم در روايتي مي فرمايد: «اول الدين الاسلام، وآخر الدين الاخلاص; اول دين، اسلام و آخرش اخلاص است .» و اخلاص پيدا كردن زحمت دارد، از خدا بخواهيد تا به شما اخلاص بدهد . 2- تواضع با مردم خيلي متواضع باشيد . تواضع بر اساس روايت از جمله نعمت هايي است كه حسود ندارد; هر كمالي كه در شما ببينند، يك عده حسد مي ورزند، ولي در مورد تواضع حسد نمي كنند . تواضع قدر شما را پايين نمي آورد، خصوصا با كساني كه در آبادي ها درجه و رتبه اي دارند . پيامبر گرامي اسلام صلي الله عليه و آله مي فرمايد: «اكرموا كريم كل قوم; (5) كريم هر قومي را اكرام كنيد .» اين يك مطلب عقلي، اجتماعي و ديني است . در مقابل بزرگان قوم تا مي توانيد خضوع كنيد، اگر سوادشان كمتر از شما هم بود باز آن ها را مقدم بداريد . حضرت عيسي عليه السلام مي فرمايد: خيال نكنيد تواضع تنها در امور تشريعي خوب است كه ما مكلفيم تواضع كنيم، بلكه در امور تكويني هم اثر دارد . آن حضرت انسان ها را به مزرعه تشبيه كرده و مي گويد: اگر در مزرعه اي بعضي از جاها قدري بلندتر باشد و بعضي از جاها قدري پايين تر، هنگام زراعت، در جاهاي بلند محصول كمتر و يا هيچ است، چون دانه و آب در جاي گودتر جمع مي شود، آنجا كه زمين تكبر دارد محصولي نيست و آنجا كه تواضع تكويني دارد زراعتش خوب و عالي مي شود . 3- پرهيز از گناه خيلي پرهيز كنيد . چشم، انسان را به گناه مي اندازد، اين محل ابتلاي همه است و بزرگ و كوچك نمي شناسد . در اين مورد شيطان گفته است: «اصيب و لااخطا; اصابت مي كنم و خطا نمي كنم .» از گناه زبان پرهيز كنيد . زبان شما انشاء الله هميشه گويا باشد و مسائل و احكام بگوئيد . هيچ وقت به كسي نيش نزنيد و تعريف بي جا نيز نكنيد . در روايت است كه: «من مدحك فقد ذبحك بغير سكين; هر كس تو را مدح كند، بدون چاقو تو را ذبح كرده است . » پي نوشت ها: 1) ميزان الحكمه، ج 3، ص 134 . 2) حديد/17 . 3) حج/5 . 4) حديد/17 . 5) بحار الانوار، ج 45، ص 330 و ج 46، ص 15 .


١٣:٢٥ - چهارشنبه ٢٩ ارديبهشت ١٣٨٩    /    شماره : ٣٧٩٩    /    تعداد نمایش : ١١٩


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج